Pages

Saturday, April 23, 2011

kita KAWAN ker?





hai n assalammualaikum entry kali nih just nak cakapcakap luahluah kongsikongsi..tkde mengena yg idup ati pn mati ecececeh! heeeeeeee


bagaimana anda menganggap seseorang tu KAWAN anda?

sbgai seorang kwan apa yg kita perlu buat?

ada ker lagi kawan yg bertul2 kawan skg nih? ????


aku memerah otak sebolehbolehnya mencari makna kawan yang sebenar...aku cuba membuka mata sebaikbaik nya menlilai orang di sekeliling ku yang boleh dibuat kawan..dan aku tidak kata orang yang rapat dengan aku sekarang adalah orang yang terbaik untuk dibuat kawan.. ok :)


sebenarnya aku kecewa dan terluka melihat keadaan orang disekeliling ku apakah mereka benar2 menganggap di antara satu sama lain adalah kawan atau kawan tatkala memerlukan ?? KUTUK MENGUTUK adalah perkara yg dh sebati bagi apa yang aku lihat sekarang di dalam konteks kawan hari ini, TIKAM BELAKANG, TALAM DUA MUKA, MUSUH DALAM SELIMUT ..hurmmmm sedih melihat mereka2 yg seoerti ini tidak jujur dlm sebuah persahabatan ..kenapa perlu brsikap begitu? bg aku..kalau tidak puas hati kenapa tidak bersemuka dan menerangkan secara baik..kata KAWAN ? takkan lah ada yg tidak enak dilihat kita perlu berkata belakang dgn orang lain perihal kawan kita ? kwan ker itu? confuse kejap ! kalau jwapan anda sekalian kerana tidak smpai hati nak beterus terang ... pegi naik klcc tingkat atas sekali pastuh terjun lajulaju oke? tdak sggup btrus trang ttpi sggup pulak becerita keburukan kawan anda tu dgn org lain? bkn ker sebagai kwan prlu di settlekan di antara kawan sahaja? knpa perlu libatkan org lain yang hanya akan menambah perasa kurang enak di dlam hbgan itu ?



hurmmmmmm korang pikirlah sendiri... aku cuma nak kongsikan satu insiden yang pernah aku nmpk atau alami barangkali ? hanya aku yang tahu ..

" saat si a dtg lmbt krna ada hal yg menyulitkannya utk dtg awal si c plak mengutuknya.. HEBAT ! si b pulak hanya menambah perasa umpatan si c itu dengan ketawa kerana tidak mahu nmpk ketara bertapa si b nih terkejut dgn sikap si c.. kawan kah begitu ?


ada plak insiden dimana si A dan si B bergaduh si C lah menambahkan klimaks pergaduhan mereka itu..bukankah sebagai kawan si C perlu menjernihkan keadaan ??


KAWAN KAH BEGITU ? barangkali manusia zaman kini terkeliru bagaimana untuk menjadi kawan yang baik .. tapi apa yang lebih memedihkan bila kawan kawan ini mengutuk sesama sendiri..tetapi bila berhdapan..manis mengalahkan gula wajah meraka..sudah la tidak menjadi kawan yg baik..hipokrrit pulak tu... sungguh memeningkan sekali..keadaan sebegini..


aku kasihakan mereka kerana tidak mendalami erti sebuah persahabatan yang sebenar, dan sedihkan mereka yg tdak tahu menilai siapa kawan yg sebenar..aku ? aku tdak kata aku kawan yang baik? tapi sekurangkurangnya aku mencuba menjadi kawan yang baik tak begitu? bermakna aku satu langkah lebih bagus daripada mereka bukan?


mari kita sama2 kongsi makna kawan menurut masyarakat kini :)


1) kawan tu bukan macam main FUTSAL. Mula-mula kejar..dah dapat sepak...
2) kawan tu bukan macam main SKATE. Mula-mula gosok..lepas tu pijak..
3) kawan tu bukan macam main RAGBI. Mula-mula tangkap.. dah dapat tendang..
4) kawan tu bukannya macam PAMPERS.. dah pakai, buang..
5) kawan tu bukannya macam BARANG KEMAS.. Waktu baru beli pakai. Dah sengkek gadai.
6) kawan tu bukan macam PELANGI. Hari cerah takde..hujan gerimis baru muncul..
7) kawan tu bukan macam KERETA. Rosak sikit,jual.. ambik kereta baru..
kawan tu bukan macam CHIPSMORE.. sekejap ada sekejap tak..
9) kawan tu bukan macam BANK. Bila dah takde duit, pegi kat sana ambik.



Kata Mak, "KAWAN tu ibarat lebah, habis madu sepah dibuang..".

Kata Abah, "KAWAN tu umpama bunga ros, dipandang cantik dipegang sakit..".

Kata Atuk, "KAWAN tu seperti air terus mengalir..".

Kata Nenek, "KAWAN tu bak bulan dipuja dan disanjung tp nun jauh di sana..".

Kata Sedare, "KAWAN tu mcm makanan, kawan makan kawan!!

Kata Abang, "KAWAN tu seperti lembu mengikut saje ape dikata..".

Kata Kakak, "KAWAN tu tak ubah macam durian bau je busuk tp sedap dimakan.."

Semua orang ada kawan. Semua orang juga boleh menjadi kawan. Namun, bolehkah kita menjadi seorang kawan yang baik? Seorang kawan yang membantu kawannya yang lain tatkala dalam kesusahan.

Setiap daripada kita boleh menjadi kawan sejati. Bukan kawan rapat, tetapi kawan yang sejati. Berkualiti.Bukanlah susah menjadi seorang kawan sejati. Kawan yang berkualiti dan ikhlas didalam perhubungan tersebut.


IKHLAS kunci utama sebuah persahabatan :)


Adakah anda seorang kawan sejati?


p/a: kadangkadang terasa lebih baik berkawan dengan diri sendiri :p

p/s: yg menyedihkan ada jer hati yg tak tetap cpat sgt kna cucuk..kau tak tau ker dia ktuk kau baik punyer??? heeeeeee :p pkirlah sndri !
terima kasih si kacak si cantik !

4 comments:

DyraWitzigreuter said...

just teka yang si A tu mybe akak ek..hehe
love this entry... :))

cinta suraya said...

hahaha tak lah bnde nih tkde kena mengena ngn akk..akk cma jd pemerhati dyra.. :p

N i n i e said...

ninie rs ninie nk bkak sekolah utk blaja cre2 mnjd seorg KWN supaya FAHAM MAKSUD KAWAN 2.. heheeheh

cinta suraya said...

kannnnn ! setuju sgt lahh nini ! bia msuk lam pale otak cara nak d kwan yg betul cmne ! hahahahha